Terug naar de homepage


   
Seizoen 2009 > Nieuws


FIA GT Championship - Silverstone (Groot-Brittannië): Review
Jos Menten en Markus Palttala hebben een moeilijk weekend in Silverstone kunnen afsluiten met een zevende plaats. Het Nederlands-Finse duo heeft drie dagen moeten vechten tegen het weggedrag van de Corvette C6.R. Normalerwijze is de Amerikaanse wagen een toonbeeld van handling, maar in het Verenigd Koninkrijk krijgen de Corvette-teams het niet voor elkaar. Bandenleverancier Michelin nomineerde een bijzonder zachte band voor de seizoensopener van het FIA GT kampioenschap en dat komt de teams met een krachtige V8-motor in het vooronder niet goed uit. De prestatiecurve van de banden gaat na een handvol ronden de dieperik in, met zwaar onderstuur tot gevolg.

In de vrije training op vrijdag ziet het er nog goed uit voor Jos Menten en zijn Finse teamgenoot. Het duo zet met de Corvette C6.R de zevende tijd op de tabellen, in het spoor van de merkgenoten van Luc Alphand Aventures en SRT: “De Corvette van DKR Engineering geldt als de referentie in het Franse FFSA GT kampioenschap. In de eerste trainingsessie hebben we ons beperkt tot wat afstellingswerk en heeft Markus ruim de gelegenheid gekregen om te wennen aan de wagen. We hebben maar één bandensetje gebruikt. We moeten voorzichtig omspringen met onze voorraad banden. Na enkele ronden bouwen de Michelins sterk af, wat ons wel zorgen baart. Misschien heeft het gebrek aan testkilometers hier ook iets mee te maken”, klinkt het in de pitbox van DKR Engineering na de eerste vrije training.

De negentig minuten durende pré-kwalificatiesessie wordt op een vierde plaats afgesloten. Heeft de pitcrew van DKR Engineering de juiste afstelling gevonden? “De balans is beter, maar de bandenslijtage blijft veel te hoog. De snelle tijd hebben we neergezet met nieuwe rubbers. Dat tempo houden de banden maar één à twee ronden vol. Omdat wij meer gewicht in de neus van de wagen dragen, belasten wij de voorbanden veel zwaarder dan de concurrenten van Maserati en Saleen. We hebben verschillende afstellingen geprobeerd, maar niets lijkt te helpen. We gaan een zware race tegemoet”, beseft Jos Menten.

In de kwalificaties moet Jos Menten zich tevredenstellen met een plekje op de vierde startrij: “Ik zat een beetje gefrustreerd in de auto. Ik heb zitten pushen maar door een probleem met het dashboard kreeg ik foute rondetijden door. Mijn rondetijd was drie seconden beter dan wat ik kon aflezen van de display. Wanneer je voluit aanvalt en je denkt dat je drie seconden trager bent dan in de trainingen… dan begin je je vragen te stellen. Gelukkig stelde het team me via de boordradio gerust dat we toch nog op de vierde rij stonden”, verklaart de 28-jarige coureur uit Haelen.

Het enige dat het DKR-duo nog kan helpen, is een fikse regenbui op zondag. De Britse weergoden laten deze editie van de RAC Tourist Trophy echter ongemoeid. In de warm-up testen Menten en Palttala een nieuwe afstelling, maar ook deze pakt niet helemaal goed uit. De blauw-witte Corvette C6.R blijft in de buik van het GT1-peloton steken. Tussen de warm-up en de wedstrijd wordt de set-up opnieuw over een andere boeg gegooid, ditmaal tot tevredenheid van de rijders: “De wagen is nog altijd niet top, maar dit voelt beter aan dan de voorbije twee dagen”, zegt Menten op de startgrid.

Om 14u10 gaan de lichten op groen voor de start van de eerste FIA GT race van het seizoen. Meteen in Copse gaat Jos Menten in de aanval. De Nederlander gaat buitenom voorbij de Corvette C6.R van SRT, maar reeds in de tweede ronde beginnen de banden na te laten: “Het ging van kwaad naar erger. Ik moest de SRT Corvette doorlaten en er restte me niets anders dan mijn stint uit te rijden en proberen aansluiting te houden met de wagens voor me.”

Markus Palttala neemt het stuur over maar moet net zoals zijn teammaat de wet van de sterkste ondergaan. Ook een korte onderbreking door de Safety Car brengt geen soelaas. Na een veertigtal minuten neemt Menten opnieuw plaats in de Corvette C6.R. Op oude banden sleurt hij de Amerikaanse bolide naar de finish: “Voor is een wagen in de problemen gekomen, waardoor wij nog de zevende plaats uit de brand konden slepen. Niet meteen het resultaat waar wij op gehoopt hadden voor de start van het weekend”, zucht een zichtbaar teleurgestelde Jos Menten.
 
« Terug 03-05-2009
Agenda
13/04/2013 - DTM 4 Stunden rennen
    preview | review
27/04/2013 - ACAS H&R-Cup
    preview | review
19/05/2013 - 24 Hours Nurburgring
    preview | review
22/06/2013 - Simfy Trophy
20/07/2013 - Reinoldus-rennen
27/07/2013 - 24 Hours of Spa
    preview
24/08/2013 - Ruhr-Pokal
14/09/2013 - DMV Grenzlandrennen
28/09/2013 - Barbarossapreis
12/10/2013 - 250-Meilen-Rennen
26/10/2013 - Münsterlandpokal
Design & development: i-Minded © 2001 - 2021 Jos Menten Racing