Terug naar de homepage


   
Seizoen 2008 > Nieuws


FIA GT Championship - Monza (Italië): Review
Geen traditionele Italiaanse zon maar wel een 34 wagens tellend startveld; dat zijn de hoofdingrediënten voor de tweede wedstrijd van het seizoen. Op het legendarische Autodromo di Monza, in de buurt van de Italiaanse grootstad Milaan, heeft de FIA GT-karavaan haar tenten opgeslagen. Het hogesnelheidscircuit staat elk jaar garant voor een opwindende race en dat was ook dit jaar niet anders. Voor Jos Menten eindigt het Italiaanse avontuur na zeven ronden echter met een opgave…

De vrije trainingen beginnen niet meteen veelbelovend voor de coureur uit Haelen en het iPOS Racing team. Slechte weersomstandigheden maken het de rijders erg moeilijk: “De wagen was niet helemaal klaar en daarom hebben we maar een handvol rondjes kunnen trainen. We weten nu al dat de versnellingsbakverhoudingen te kort zijn. Of het nu nat blijft, of morgen opdroogt… vooraan zullen we er niet bij zijn. Het snelheidsverschil op het einde van de rechte lijn is veel te groot”, klinkt het bij Jos Menten. Menten en zijn Italiaanse teamgenoot Andrea Piccini eindigen de eerste vrije training op de 30ste plaats.

Ook de pré-kwalificatie biedt niet veel soelaas: “Gezien de sterke concurrentie mogen we een puntenfinish vergeten. Enkel wanneer het noodlot toeslaat, maken we aanspraak op een puntje. Zelfs in de regen bedraagt de afstand tot de concurrentie een dikke twee seconden. Dat kan je op de baan niet goedmaken. We moeten eerlijk zijn. Deze Saleen is niet het beste strijdwapen, maar we moeten roeien met de riemen die we hebben. Ook de andere Saleen-teams hebben het erg moeilijk”, aldus de Nederlander, die de sessie als 21ste afsluit.

Alsof de duivel ermee speelt, zien we tijdens de kwalificaties exact dezelfde weersomstandigheden als in Silverstone. De G2- en GT2-wagens kunnen genieten van een redelijk droge piste, alvorens de hemelsluizen opnieuw opengaan. De GT1-runners verliezen pakken tijd op de vochtige omloop. Andrea Piccini komt niet verder dan de 25ste tijd, goed voor een plekje op de dertiende rij.

Ook op zondagmorgen valt de regen met bakken uit de hemel, waardoor de teamleiding bij iPOS Racing beslist om de Saleen S7-R op stal te houden: “Het team verkiest om geen risico’s te nemen en daar houden we ons aan. Hopelijk wordt het straks een beetje droger, want dit is geen pretje…”

Menten’s gebeden worden verhoord, want goed een uur voor de start van de wedstrijd houdt het op met regenen. Het is Andrea Piccini die om 13u15 de start neemt, maar ver komt de Italiaan niet. Na zeven ronden stopt thuisrijder Piccini voor de box van iPOS Racing met motorproblemen. Zo eindigt voor Jos Menten een teleurstellend weekend zonder een meter wedstrijd. De bolide met het magische startnummer 13 heeft de 27-jarige Limburger geen geluk gebracht: “De temperatuur in de motor bleef oplopen. We weten nog niet wat er juist scheelde, maar het had geen zin om door te rijden. Nu ga ik mij in alle rust voorbereiden op de 24 Hours of Le Mans. Dat moet het hoogtepunt van mijn seizoen worden.”
 
« Terug 18-05-2008
Agenda
13/04/2013 - DTM 4 Stunden rennen
    preview | review
27/04/2013 - ACAS H&R-Cup
    preview | review
19/05/2013 - 24 Hours Nurburgring
    preview | review
22/06/2013 - Simfy Trophy
20/07/2013 - Reinoldus-rennen
27/07/2013 - 24 Hours of Spa
    preview
24/08/2013 - Ruhr-Pokal
14/09/2013 - DMV Grenzlandrennen
28/09/2013 - Barbarossapreis
12/10/2013 - 250-Meilen-Rennen
26/10/2013 - Münsterlandpokal
Design & development: i-Minded © 2001 - 2024 Jos Menten Racing