Terug naar de homepage


   
Seizoen 2007 > Nieuws


FIA GT Championship - Brno (Tsjechië): Review
De FIA GT karavaan trekt in het weekend van 22 en 23 september voor de achtste maal naar zuid-oost Tsjechië. Het Automotodrom Brno - Masarykis is gelegen in de tweedegrootste stad van de Tsjechische Republiek. Simulatietesten in de workshop van Reiter Engineering doen het Duitse team enkel het beste verhopen, daar het hobbelige en bochtige circuit de Lamborghini Murciélago R-GT goed zou moeten liggen. Meteen in de vrije trainingen wordt duidelijk dat Jos Menten en Peter Kox klaar zijn voor het avontuur in Oost-Europa. Een avontuur dat eindigt met een grote teleurstelling…

Net zoals de meeste teams rijden Jos Menten en Peter Kox de eerste vrije training met de gebruikte banden van Adria. Het resultaat is positief voor het Lamborghini-duo, met een zesde chrono (1:57,833) op het einde van de 80 minuten durende sessie: “We zijn er gerust in. De balans is goed, en straks gaan we pas op pad met de nieuwe banden”, aldus Menten na de eerste training. Ook het grootste deel van de tweede sessie wordt gespendeerd aan afstellingswerk op oude banden: “Brno vergt veel van de banden. Daarom is het belangrijk dat de set-up ook op oude banden goed werkt. Anders verlies je na tien ronden veel terrein”, aldus de 26-jarige rijder uit Haelen. Zijn teamgenoot Peter Kox gaat op het einde van de sessie nog even naar buiten met nieuwe banden, en klokt meteen de beste testtijd van de 30 deelnemers (1:55,472).

Tussen de tweede vrije training en de kwalificatie ontdekt het team een defect aan het differentieel. Hierdoor kan de Lamborghini Murciélago R-GT niet helemaal omgebouwd worden naar de kwalificatie-trim, daar het team hard moet werken om de auto klaar te krijgen voor de kwalificaties. Dit zal Jos Menten en Peter Kox uiteindelijk een plekje op de tweede startrij kosten. Brabander Peter Kox zet in het begin van de 15 minuten durende kwalificatiesessie meteen een sterke ronde neer (1:55,119), goed voor de voorlopige pole. Maar uiteindelijk moeten de troepen van HD GIGAWAVE Reiter Engineering zich tevreden stellen met de vijfde plaats: “Als de jongens voldoende tijd hadden gehad om de auto om te bouwen naar de kwalificatieafstelling, dan was de uitslag misschien anders geweest. Maar we staan op de derde rij, en de afstand met de voorliggers is miniem”, vertelt Menten.

In de warm-up op zondagmorgen trekken de Nederlanders de positieve lijn door. De Lamborghini Murciélago R-GT #28 staat na vijftien minuten opnieuw bovenaan de tabellen. Jos Menten en Peter Kox zijn er helemaal klaar voor! Het is Peter Kox die om 13u15 de start neemt in Brno. De oranje-zwarte Lamborghini raakt evenwel niet zonder kleerscheuren voorbij het eerste kwartier. Wanneer Hezemans (Carsport Holland) en Bartels (Vitaphone Racing) met elkaar in contact komen, spint ook Peter Kox. Na een half uur wedstrijd zit alles nog dicht bij elkaar. Kox toert rond op de vierde plek en bij HD GIGAWAVE Reiter Engineering maakt de pitcrew zich klaar voor de eerste pitstop. Jos Menten neemt het stuur over, en werkt een sterke stint af. Regelmatig is de Limburger de snelste rijder op de baan. Enkel Andria Piccini stopt de opmars even af. De Italiaanse Maserati-piloot maakt zich breed, en het duurt even voordat Menten erin slaagt om hem te passeren. Eenmaal voorbij Piccini probeert een ontketende Jos Menten naar de leiders toe te rijden. Op dat moment staat de Lamborghini met het startnummer 28 virtueel derde in de tussenstand. Met nog 25 minuten te gaan duikt Jos Menten de pits in voor de tweede pitstop. Peter Kox neemt opnieuw over, en de Brabander rijdt als vierde de pitlane uit, in het spoor van Andrea Bertolini (Scuderia Playteam Sarafree - Maserati MC12 #11). Kox heeft maar een paar ronden nodig om het gat met Bertolini te sluiten, en met nog twintig minuten te gaan passeert hij de blauwe Maserati. Menten en Kox stevenen onbedreigd op het podium af, maar zeven minuten voor het einde van de wedstrijd gaat het mis…

“Het lijkt wel alsof het ons niet gegund is. Met nog vier ronden te gaan, gaat de wielmoer linksvooraan los. Het wiel kwam eraf, en Peter moest op drie banden naar de pits voor een nieuw wiel te laten monteren. Uiteindelijk pakken we nog één puntje met onze achtste plaats, maar dit had onze wedstrijd moeten zijn. We waren van begin af aan de snelste. Dat de beste rondetijd op onze naam staat spreekt voor zich. Al het hele weekend was de auto perfect. Maar het heeft weer niet mogen zijn. Zonder die spin, waar Peter overigens niets aan kon doen, hadden we kunnen meestrijden voor de overwinning! Een podium was een mooie pleister op de wonde geweest, maar huiswaarts keren met de achtste plaats doet écht pijn…”, aldus een teleurgestelde Jos Menten.
 
« Terug 23-09-2007
Agenda
13/04/2013 - DTM 4 Stunden rennen
    preview | review
27/04/2013 - ACAS H&R-Cup
    preview | review
19/05/2013 - 24 Hours Nurburgring
    preview | review
22/06/2013 - Simfy Trophy
20/07/2013 - Reinoldus-rennen
27/07/2013 - 24 Hours of Spa
    preview
24/08/2013 - Ruhr-Pokal
14/09/2013 - DMV Grenzlandrennen
28/09/2013 - Barbarossapreis
12/10/2013 - 250-Meilen-Rennen
26/10/2013 - Münsterlandpokal
Design & development: i-Minded © 2001 - 2024 Jos Menten Racing