Terug naar de homepage


   
Seizoen 2007 > Nieuws


FIA GT Championship - Oschersleben (Duitsland): Review
Voor Jos Menten en Marius Ritskes eindigt het ADAC GT3 Masters avontuur in Oschersleben zonder een kilometer op de teller. Tijdens de eerste vrije training is men nog steeds bezig de schade te herstellen die de wagen had opgelopen tijdens de Belcar Midsummer Race. Enkele uren later is de bolide startklaar, maar plots geeft de motor de geest. Marius Ritskes heeft nog een reservemotor klaarliggen, maar nadat er een probleem opduikt bij het vervangen van de krachtbron, besluit de Nederlander om de handdoek in de ring te werpen.

Door het vroegtijdige forfait in de ADAC GT3 Masters kan Menten zich volledig concentreren op zijn FIA GT programma. Oschersleben moet het keerpunt vormen voor Jos Menten en zijn teamgenoot Peter Kox. Tijdens de vrije trainingen test het Nederlandse duo de harde bandencompounds voor de Lamborghini Murciélago R-GT #8 van All-Inkl.com Reiter Lamborghini. Uiteindelijk eindigen de Nederlanders achtste en negende in de vrije trainingen: “Het is de beste keuze om van start te gaan met zo hard mogelijke banden. Dit circuit vergt veel van de banden. We willen de wedstrijd uitrijden zonder bandenwissel. Daarom hebben we bewust gekozen voor de bandensoort die het meest constant presteert. We hopen op hiermee een goede vijftien seconden te winnen tijdens de pitstops. De rondetijden die we neergezet hebben in de trainingen weerspiegelen dus niet ons potentieel”, vertelt de 26-jarige Limburger na de trainingen.

Voor de tweede maal dit seizoen neemt Jos Menten de kwalificatie voor zijn rekening. Na de vijftien minuten durende sessie blikt de Nederlander terug op zijn vliegende rondjes: “Tijdens mijn eerste stint was de bandendruk te hoog. Vandaar dat ik me eenmaal verremde in de eerste bocht. Vervolgens kwam ik binnen en verlaagde het team de bandendruk. De auto voelde meteen een stuk beter aan. Ik kon nog drie rondjes rijden, en zette een 1:26,5 op de klokken… goed voor de vijfde startrij. Niet bijzonder goed, maar het verschil met de wagens voor ons is klein. We vermoeden dat de rest allemaal van start gaat met zachte banden, dus het ziet er goed uit voor de race”, aldus de coureur uit Haelen. De competitiviteit van het kampioenschap wordt nogmaals benadrukt door het kleine verschil tussen de vijfde en de elfde plaats. Het verschil tussen de derde rij en de zesde rij bedraagt slechts vier tienden van een seconde.

In de warm-up stuurt Hans Reiter zijn piloten op pad met een nieuwe afstelling: “De nieuwe set-up pakte niet uit zoals verwacht. Het team heeft nu de volledige voorkant veranderd. Voor de race moet het gewoon beter gaan”, blikt Menten hoopvol vooruit. Om 13u15 neemt Jos Menten de start. Menten weet in de eerste bocht een gespinde Aston Martin te ontwijken… maar hij krijgt een tik mee van een andere GT1-auto: “Ik had eigenlijk niet zo een goede start. Maar in de bocht koos ik de goede lijn, en kon ik opklimmen naar de vijfde of zesde plaats. Toen kreeg ik een tik van een GT1-auto, waarna de motorkap losvloog. Dit heeft me een twaalftal plaatsen gekost”, aldus Menten. De snelle Nederlander klimt op naar de negende plaats, en geeft na een half uur racen het stuur over aan Peter Kox. Het team beslist geen nieuwe motorkap te monteren. Ondanks een gebrek aan aërodynamische efficiëntie rijdt Kox een snelle en constante stint. Daarmee schuift de Lamborghini Murciélago R-GT #8 door naar de zesde plaats.

Met nog 47 minuten op de klok neemt Jos Menten het stuur opnieuw over: “Ik ging op zoek naar de Aston Martin van Davies-Babini, die vijfde lag. Tien minuten voor het einde van de race bedroeg het verschil amper tien seconden. In mijn ijver om Davies bij te halen ben ik even van de baan gegaan. Toen kreeg ik af te rekenen met de snellere Maserati van Pier Guidi. Ik kon hem enkele ronden achter me houden, maar op de rechte lijn benutte hij de hogere topsnelheid van zijn Maserati. Toen heb ik het tempo laten zakken, en vrede genomen met de zevende plaats. Achteraf gezien was een top vijf-klassering zeker realistisch… maar de pechduivel besliste er anders over. We vertrekken uit Oschersleben met opgeheven hoofd. We hebben onze eerste punten voor het kampioenschap beet… eindelijk!”
 
« Terug 08-07-2007
Agenda
13/04/2013 - DTM 4 Stunden rennen
    preview | review
27/04/2013 - ACAS H&R-Cup
    preview | review
19/05/2013 - 24 Hours Nurburgring
    preview | review
22/06/2013 - Simfy Trophy
20/07/2013 - Reinoldus-rennen
27/07/2013 - 24 Hours of Spa
    preview
24/08/2013 - Ruhr-Pokal
14/09/2013 - DMV Grenzlandrennen
28/09/2013 - Barbarossapreis
12/10/2013 - 250-Meilen-Rennen
26/10/2013 - Münsterlandpokal
Design & development: i-Minded © 2001 - 2024 Jos Menten Racing