|
Seizoen 2006 > Nieuws |

|
Gesterkt door de goede resultaten van de voorbije maanden, zakte Jos Menten af naar de Verenigde Arabische Emiraten voor de seizoensafsluiter van het FIA GT kampioenschap. Speciaal voor zijn avontuur in het Midden-Oosten maakte Menten de overstap naar het Zakspeed Racing Team, dat een Saleen S7-R van de nieuwe generatie runt. Met een plek op de vierde startrij was nog alles mogelijk, maar na een aanrijding met een Aston Martin DBR-9 in de openingsfase van de race, zat een topklassering er niet meer in.
|
Terwijl het team in de eerste vrije training op zoek ging naar de ideale afstelling klokte Sascha Bert de derdesnelste tijd. In de tweede vrije training verloopt het minder vlot. De wagen heeft constant last van onderstuur. Het Zakspeed trio moet zich tevreden stellen met de vijfde chrono. Ook de kwalificatie verloopt niet naar wens. Montermini kwam niet verder dan de negende tijd en de wit-blauwe Saleen moet de wedstrijd aanvangen van op de vijfde startrij. De reden waarom de Saleen zoveel tijd verliest wordt ’s avonds bij een check-up gevonden. Het differentieel was beschadigd en diende hersteld te worden.
“Dit is niet de meest ideale uitgangspositie om de wedstrijd aan te vatten, maar een goede klassering is nog steeds mogelijk. In een drie uur durende race kan veel gebeuren”, vertelde Jos Menten na afloop van de twintig minuten durende kwalificatiesessie. Menten en co promoveren zondagmorgen naar de vierde startrij, nadat de ‘Low Cost’ Ferrari 550 Maranello van Larbre Competition naar de tiende plaats werd verwezen… maar even later volgt er slecht nieuws voor Zakspeed Racing: voor de start van de warm-up beslissen de organisatoren van het FIA GT kampioenschap dat de Saleen 30 kg. extra strafgewicht moet meezeulen tijdens de wedstrijd, wegens de tweede plaats van Menten in Paul Ricard. Het trio start de race met in totaal 75 kg. lood aan boord.
Om 14u30 plaatselijke tijd wordt het startschot gegeven voor de laatste FIA GT race van het seizoen. De start verloopt niet geheel probleemloos. Sascha Bert wordt achteraan aangetikt door Philipp Peter (Race Alliance – Aston Martin DBR9 #33). Het gevolg is een klapband die veel schade veroorzaakt aan de achterkant van de bolide. De Saleen S7-R wordt de pitbox ingeschoven en de meccano’s gaan naarstig aan het werk om de wagen terug raceklaar te maken. Het team slaagt erin om de wagen provisorisch te herstellen, maar de snelheid zit er duidelijk niet meer in. Bert keert terug de baan op met een achterstand van 14 ronden. De Duitser kan nog steeds vice-kampioen worden. Daarom wordt alles in het werk gesteld om voor diens directe concurrent, Jarek Janis, te eindigen.
Met nog 1 uur en 20 minuten te gaan, kruipt Jos Menten achter het stuur van de Saleen met het startnummer 9. Meteen toont de coureur uit Haelen zijn snelheid. Menten moet niet onderdoen voor de tijden van de top drie, maar strijden om een podiumplek was vandaag niet meer aan de orde. In zijn stint wist Menten wel nog de snelste tijd van de drie Zakspeed piloten neer te zetten. Twintig minuten voor het einde van de wedstrijd neemt Montermini het stuur over. De Italiaan rijdt een foutloze stint en brengt de wagen binnen op de 22ste plaats algemeen – 8ste GT1.
“That’s racing”, aldus een teleurgestelde Jos Menten. “We zijn vol ambitie afgereisd naar Dubai, maar na de eerste ronde konden we onze hoop op een goede klassering definitief opbergen. Starten van op de vierde rij bood nog enkele perspectieven, maar vanmorgen kregen we ook nog 30 kg. extra strafgewicht. We wisten dat het een moeilijke wedstrijd zou worden, maar een podiumplaats was nog steeds mogelijk. Ondanks de verloren tijd zijn we blijven doorrijden, om Sascha eventueel nog aan de titel van vice-kampioen te helpen. Jammer genoeg is dat niet gelukt. Soms staat het geluk nu eenmaal niet aan je zijde. Ik heb dit weekend weinig met de Saleen kunnen rijden, maar toch kon ik me vlug aanpassen. Het is een leuke wagen om mee te racen en ik heb tijdens de wedstrijd competitieve rondetijden laten optekenen”, sluit Menten af.
|
|
« Terug |
18-11-2006 |
|
|
|
|
|