Terug naar de homepage


   
Seizoen 2006 > Nieuws


Belcar Original - Racing Festival: Jos Menten: ”Fantastisch teamresultaat!”
Tijdens de zesde manche van het Mediagroep van Dyck Belcar Original kampioenschap stonden er drie Corvettes C5-R op de startgrid. Speciaal voor het Belcar Racing Festival kwam het Selleslagh Racing Team opzetten met twee bolides van Amerikaanse makelij. De Corvette C5-R #1 van SRT werd in Spa-Francorchamps bemand door de Nederlander Jos Menten en de jonge Belg Maxime Soulet. Christophe Bouchut en Jan Heylen gaven de andere SRT Corvette C5-R de sporen.

In de eerste vrije training, verreden op een opdrogende piste, klokte Jos Menten de derde tijd (2:30,733) met de SRT Corvette C5-R. De Nederlander was echter niet helemaal tevreden met de wegligging van de wagen. Ook in de kwalificatie verliep niet alles van een leien dakje: “Met de weersvoorspellingen voor morgen in het achterhoofd besliste het team om al in de eerste kwalificatiesessie voor een topchrono te gaan. Maar we slaagden er niet in om onder de 2:20” te duiken. Na de kwalificatie werd duidelijk waarom. Eén van de onderdelen van de ophanging had het begeven, waardoor de wagen moeilijk te besturen was”, vertelde Menten na de kwalificatie op vrijdag. Ondanks het probleem met de ophanging zette de coureur uit Haelen de derde tijd op de tabellen (2:21,945), achter de Corvettes van GLPK (#7) en SRT (#19). Later promoveerde de SRT-machine met startnummer 1 nog naar de eerste startrij nadat alle rondetijden van de GLPK Corvette C5-R geannuleerd werden.

Vóór de start van de tweede kwalificatiesessie op zaterdagmorgen was SRT zeker van de eerste startrij. Rond half negen gingen de hemelsluizen open en tijdsverbeteringen waren bijgevolg uitgesloten. SRT speelde op safe en liet de beide Corvettes op stal… GLPK zette alles op alles en zij konden met hun Corvette nog opklimmen naar de tiende startplaats.

Menten en Soulet sloten de warm-up op zondagmorgen af als tweede. “We gaan nog een paar kleine aanpassingen doorvoeren aan de afstelling. De wagen heeft vooraan nog steeds te weinig downforce”, aldus Menten na de warm-up. Het was Maxime Soulet die om 13u15 de start nam. De Belg wist bij de start zijn tweede plaats te handhaven, maar moest na een korte excursie door de grindbak de GLPK Corvette voorlaten. Na 15 ronden werd de wedstrijd onderbroken met een Safety-Car fase, een gevolg van de zware crash van een Klasse 2 Porsche.

Soulet slaagt erin om zijn derde plaats vast te houden en na één uur racen geeft hij het stuur over aan zijn teamgenoot Jos Menten. Wanneer de Nederlander uit de pitlane rijdt, wordt de wedstrijd opnieuw geneutraliseerd na twee zware crashes. Dit speelt in het voordeel van de beide SRT-Corvettes, die de leiding nemen met een voorsprong van tien seconden op het GLPK-exemplaar. De gastwagen van SRT bouwt stelselmatig zijn voorsprong uit, terwijl Menten en Kumpen in een hevige strijd om de tweede plaats verwikkeld zijn. In een ultieme uitremactie in de Busstop-chicane gaat het voor Kumpen fout. Menten duikt als tweede onder de zwart-wit geblokte vlag en pakt daarmee de overwinning in Klasse 1.

“Ik hield mijn lijn aan en Kumpen probeerde mij langs de binnenkant uit te remmen. Waarschijnlijk heeft hij zijn rempunt verkeerd ingeschat, waarna hij door het gras ging en een Klasse 3 Porsche in de bestuurderszijde raakte. Dit is niet de manier waarop je wilt winnen. Toch ben ik zeer tevreden met de prestatie die we als team neergezet hebben. We hebben onze eerste startrij kunnen omzetten in een prachtige dubbeloverwinning. Gemakkelijk was het echter niet. De aanpassingen aan de afstelling hebben verkeerd uitgepakt. Ik had constant last van onderstuur, vooral in de tragere bochten. Daarom liet ik het tempo aan het einde van de race wat zakken”, aldus een gelukkige Jos Menten, die samen met Maxime Soulet het SRT-team aan de leiding van het kampioenschap brengt.
 
« Terug 08-10-2006
Agenda
13/04/2013 - DTM 4 Stunden rennen
    preview | review
27/04/2013 - ACAS H&R-Cup
    preview | review
19/05/2013 - 24 Hours Nurburgring
    preview | review
22/06/2013 - Simfy Trophy
20/07/2013 - Reinoldus-rennen
27/07/2013 - 24 Hours of Spa
    preview
24/08/2013 - Ruhr-Pokal
14/09/2013 - DMV Grenzlandrennen
28/09/2013 - Barbarossapreis
12/10/2013 - 250-Meilen-Rennen
26/10/2013 - Münsterlandpokal
Design & development: i-Minded © 2001 - 2024 Jos Menten Racing