Vrije training en kwalificaties 24 Hours of Zolder
De vrije training en de officiële nachtkwalificatie op woensdag zijn niet zonder problemen verlopen voor PSI Experience. Het team uit Thimister-Clermont kreeg af te rekenen met een nukkige rolbar. Hierdoor kwam de Porsche 996 GT3 RSR niet verder dan de zesde plaats. De teamleiding besliste om geen risico’s te nemen en de rolbar werd vervangen voor de start van de tweede kwalificatiesessie op donderdag. Aangezien de startpositie van ondergeschikt belang is bij een etmaalrace nam het team vrede met een plaats op de derde startrij.
Vrije trainingen en kwalificatie 1000 km. Donington
In Donington zat PSI Experience er vanaf de eerste vrije training goed bij. Markus Palttala en Pertti Kuismanen namen het afstelwerk voor hun rekening. In de kwalificatiesessie zette Palttala de derdesnelste tijd in GT1 neer. Een goede uitgangspositie voor de wedstrijd op zondag!
24 Hours of Zolder – De wedstrijd
Jos Menten nam met de PSI Experience Porsche 996 GT3 RSR de start. De jonge Limburger maakte meteen een plaats goed en rukte op naar de vijfde positie. Enkele ronden later zakte de wagen terug in het klassement na een contact met de AD Sport Porsche 996 Biturbo (#8): “Ik zat net achter de BMW 120d die in de problemen zat. Ik moest plots zwaar in de remmen om een crash met de BMW te vermijden. Ik week uit naar links en raakte daarbij de AD Sport Porsche. We wisten niet of onze wagen schade had opgelopen. Daarom hebben we een korte check-up gedaan in de pits.”
Menten en zijn teamgenoten begonnen aan een inhaalwedstrijd en reden zelfs even rond op de zesde plaats… maar toen sloeg het noodlot toe. “We kregen voor de eerste keer last met de versnellingsbak, waarna we een tijd lang stil stonden in de box. Het team slaagde erin om het euvel te verhelpen, maar we vielen terug tot buiten de top twintig”, vertelde een teleurgestelde Jos Menten. Opgeven staat echter niet in het woordenboek van de coureur uit Haelen.
Opnieuw begonnen Menten en co aan een inhaaljacht. Stapsgewijs klom de PSI Experience Porsche 996 GT3 RSR op in het klassement. Maar ’s nachts doken er opnieuw problemen met de schakelbak op… een probleem dat het team voor de rest van de race parten zou spelen: “Toen we voor de tweede maal te maken kregen met een nukkige schakelbak was het duidelijk dat het geluk niet aan onze zijde stond. We werden opnieuw ver teruggeslagen. Vorig weekend liep bijna alles perfect en dit weekend gaat het mis”, aldus Menten na de race. PSI sloot een moeilijke 24 Hours of Zolder als twintigste af.
1000 km. Donington – De wedstrijd
In Donington was het de beurt aan Pertti Kuismanen om de start te nemen… maar meteen in het begin van de race ging het fout. Kuismanen ging met de Corvette C6-R van de baan, waarbij de wagen nogal wat schade opliep. Het team had vier ronden nodig om de Corvette C6-R op te lappen. Na één uur wedstrijd nam Palttala het stuur over van Kuismanen. Toen stond de PSI wagen als zesde plaats geklasseerd in de LMGT1 klasse. Na Palttala was het de beurt aan Jos Menten om achter het stuur van de Corvette C6-R te kruipen: “Ik draaide constante rondetijden en kon het tempo van de koplopers gemakkelijk volgen. Verder kon ik enkel proberen om het gat met de andere wagens te verkleinen. Door de opgave van de ORECA Saleen kon ik opklimmen naar de vijfde plaats.”
Na Menten was het opnieuw de beurt aan Kuismanen om de Corvette C6-R de sporen te geven. De Fin kon één plaats winnen nadat Larbre Competition uit de wedstrijd verdween. Palttala nam de laatste stint voor zijn rekening. Uiteindelijk bracht hij de PSI Experience Corvette C6-R als vierde in de klasse, en negende algemeen over de finishlijn. “Natuurlijk is het jammer dat we geen mooi resultaat hebben gescoord dit weekend… maar nu moeten we ons optimaal voorbereiden voor de volgende wedstrijd”, vertelde een strijdvaardige Jos Menten na een moeilijk weekend.
|