|
Seizoen 2006 > Nieuws |

|
Nadat Jos Menten zich verzekerde van een plaats op de vijfde startrij zat het vertrouwen er duidelijk in bij PSI Experience. Ondanks een probleem met de koppeling in de eerste kwalificatiesessie heeft de jonge Limburger een goed oog op de race van twee maal rond de klok: "De Corvette is een wagen die gebouwd is voor uithoudingswedstrijden. Zonder het koppelingsprobleem hadden we nog een rij kunnen opschuiven op de startgrid. Onze startpositie is echter niet bepalend voor het wedstrijdverloop. De wagen verschijnt in optima forma aan de start en de banden die Dunlop voor ons heeft meegebracht doen het goed. Ik heb alle vertrouwen in een goede afloop”, klinkt het bij Menten voor de start.
|
Dat een negende startplaats geen slechte uitgangspositie is, werd door Menten bewezen bij de start van de race. De Nederlander maakte vier plaatsen goed in evenveel ronden. Menten draaide constante rondetijden en wist het gat met de GLPK Corvette te beperken: “Ik zat meteen in het juiste ritme en dat gaf me vertrouwen. Ik kon in no-time het gat dichtrijden met de wagens voor me. De Corvette had een goede balans, waardoor ik de tegenstand zonder moeite kon uitremmen. Ik was in staat om het tempo van de koplopers te volgen en het gat met de GLPK Corvette te dichten”, besluit een tevreden Menten na zijn eerste stint.
Na sterke stints van Bornhauser en Bouvy laat Belloc het tempo wat zakken. Jos Menten kruipt na vier uur wedstrijd opnieuw achter het stuur. Bij het uitrijden van de pitstraat heeft de PSI Experience-rijder de zesde plaats in handen. Menten rijdt opnieuw een regelmatige stint en kan een plaatsje winnen in de tussenstand… maar om 21u15 gaat het mis: “Bij het insturen van het tweede gedeelte van de Dubbele Linkse ging de wagen rechtdoor. Ik ging vol in de remmen om een contact met de bandenmuur te vermijden”, vertelt Menten achteraf. “Uiteindelijk kwam ik tegen de muur tot stilstand. Toen ik uitstapte om te kijken wat er scheelde constateerde ik een lekke band rechts vooraan. We hebben tien ronden verloren door het incident, maar de wedstrijd is nog lang...”
De Corvette C6-R valt terug tot op de veertiende plaats. De rijders beginnen aan een inhaalrace en rond middernacht duikt de Amerikaanse bolide opnieuw op in de top tien. Om 02u30 begint Menten aan een dubbele stint. Enkele uren later toert de PSI Experience Corvette C6-R rond op een zesde plaats: “Het gaat goed. Mits wat geluk is een top vijf klassering nog steeds mogelijk”, vertelt de coureur uit Haelen, die het vanaf 12u00 moet stellen zonder vierde versnelling. Wanneer de Zakspeed Racing Saleen S7-R om 15u30 met een probleem te kampen krijgt, sluipt de Corvette C6-R opnieuw de top vijf binnen. Een half uur later wordt de 58ste editie van de Proximus 24 Hours of Spa afgevlagd. Vitaphone Racing pakt de overwinning, voor Phoenix Racing en GLPK Carsport. Bij het vallen van de zwart-wit geblokte vlag overschrijdt Belloc met de PSI Experience Corvette C6-R als vijfde de finishlijn: “We hebben hier als team een mooie prestatie neergezet. Ondanks de tegenslag van gisterenavond kunnen we terugblikken op een geslaagde Proximus 24 Hours of Spa. Dit smaakt naar meer!”, aldus een gelukkige Jos Menten.
|
|
« Terug |
30-07-2006 |
|
|
|
|
|