Terug naar de homepage


   
Seizoen 2006 > Nieuws


Schitterende 3e plaats op het podium voor Jos Menten in 1000 km van Spa
Na 1000 km racen stond Jos Menten met zijn teamgenoten Markus Palttala en Pertti Kuismanen op de derde plaats op het podium in de GT1. Nadat Markus Palttala was gestart reed Jos Menten een dubbele stint die de Corvette sterk naar voren bracht in het klassement. “In het begin hadden Markus en ik veel problemen met de banden, het was net alsof we op ijs reden. Tijdens mijn tweede stint had ik veel beter grip op de baan”. Tijdens zijn eerste stint vloog Menten bij het uitkomen van Les Combes even uit de baan maar kon de wagen met een perfecte wagenbeheersing houden en zijn weg vervolgen. ”Opeens brak de Corvette uit, ik weet niet waarom. Gelukkig kon ik verder. Tijdens mijn tweede stint ging ik in de bocht Bruxelles een keer te laat in de remmen en moest ik door de grindbak. Het was een prachtige race met een perfect resultaat in de sterke Le Mans Series”, aldus een erg blije Jos Menten.
Markus Palttala nam de start vanaf de 12e startrij. Het was nevelig tijdens de start, de baan was nagenoeg opgedroogd. De start eindigde in een ravage op de Raidillon. Meteen kwam de safety-car op de baan om dat de Raidillon helemaal versperd was met bodywork. Onder andere de G-Force van Morris, Leroch en Lemeret en de Protran van McGarrity en Cope werden geëlimineerd bij de crash, evenals een Ferrari en Porsche uit de LM GT2. Ruim één kwartier bleven de deelnemers achter de safety-car rondrijden waarbij de racebolides nogal hadden te lijden. Uiteindelijk bleef de wedstrijdleiding na bijna één kwartier geen andere beslissing in de ontstane chaos dan de rode vlag te geven. Om 13.20 uur werd de herstart gegeven na 2 rondjes achter de safety-car.

Markus Palttala kon tijdens zijn stint de Corvette C6R naar een vijfde plaats brengen. Jos Menten stapte in en lag op een zevende plaats in de GT1 toen hij weer de baan opkwam. Een sterke inhaalrace voor Jos Menten die opstoomde naar een vierde plaats. Toen de safety-car vanwege de crash van de Lister Storm in de baan kwam was er een pitstop voor Menten. Meteen werd de bijna 25-jarige coureur weer met vers rubber en een volle tank voor een tweede stint de pits uitgestuurd. Menten liep ronde per ronde in op de Alphand Aventures Corvette en reed op een 10e plaats algemeen rond. De circuitspeaker bleef aan de gang over de aanvallende rijstijl van Menten.
In de 68e ronde kwam er zicht op het podium toen de derde plaats in de GT1 werd ingenomen.
Om 16.15 uur was het de beurt aan Pertti Kuismanen. Na een uurtje stapte Markus Palttala voor een tweede stint in om de klus af te maken.

Aangezien Jos Menten niet in de regen had gereden werd de kwalificatietraining gereden door Markus Palttala. Op de natte baan zette de snelle Fin slechts een zesde tijd neer in de GT1, een tegenvallend resultaat. “Na het evalueren kwamen we tot de conclusie dat het tijdsverschil te wijten was aan de bandenkeus. De andere teams waren gestart op slicks, PSI had gekozen voor intermediates. Helaas, volgende keer beter’, vertelde Jos Menten.

Uitslag LM GT1 1000 km van Spa 14-05-2006:

LMP GT1
1. Ortelli-Ayari, Saleen, 129 rondes
2. Garcia-Lyons, Aston martin DBR 9, 128 rondes
3. Menten-Kuismanen-Palttala, Corvette C6R, 126 rondes(10e algemeen klassement)
 
« Terug 14-05-2006
Agenda
13/04/2013 - DTM 4 Stunden rennen
    preview | review
27/04/2013 - ACAS H&R-Cup
    preview | review
19/05/2013 - 24 Hours Nurburgring
    preview | review
22/06/2013 - Simfy Trophy
20/07/2013 - Reinoldus-rennen
27/07/2013 - 24 Hours of Spa
    preview
24/08/2013 - Ruhr-Pokal
14/09/2013 - DMV Grenzlandrennen
28/09/2013 - Barbarossapreis
12/10/2013 - 250-Meilen-Rennen
26/10/2013 - Münsterlandpokal
Design & development: i-Minded © 2001 - 2024 Jos Menten Racing