Terug naar de homepage


   
Hot News


Nurburgring: Een weekend vol aanrijdingen om snel te vergeten...
Voor de zesde WK-manche van het seizoen heeft het FIA GT1 wereldkampioenschap zijn tenten opgezet in het Eifelgebergte. “Een weekend om snel te vergeten”, is hoe Jos Menten de meeting in het kader van het WK voor GT-wagens op de Nurburgring omschrijft. Net zoals vorige maand maakt Menten deel uit van het Mad Croc Racing team, dat aan de start komt met twee Corvette C6.R. Samen met streekgenoot Xavier Maassen domineerde Menten in Spa-Francorchamps… tot een lekke band roet in het eten gooide. In Duitsland waren het meerdere aanrijdingen die het Nederlands duo van een goede klassering beroofden.

De vrije trainingen op vrijdag worden op gang getrokken onder wisselende omstandigheden. De teamleiding van DKR - Mad Croc Racing beslist om geen risico’s te nemen en de wagen zo veel mogelijk op stal te laten. Menten en Maassen noteren de tiende chrono. Ook in de pre-kwalificatie worden de rijders geconfronteerd met moeilijke omstandigheden op de piste. Net zoals in de vrije training komt de Corvette met startnummer 11 uit op de tiende plek. “De balans is nog niet zoals het zijn moet. We hebben moeite met het vinden van grip”, vertelt Menten na de pre-kwalifacaties.

Net zoals in de Formule 1 is de kwalificatiesessie opgedeeld in een drieluik. In Q1 kan Xavier Maassen zich bij de beste 18 kwalificeren. Jos Menten neemt vervolgens het stuur over en de coureur uit Haelen lijkt goed op weg naar een plekje bij de laatste acht. “Ik had persoonlijke besttijden laten noteren in sector 1 en sector 2, het zag er dus goed uit. Maar bij het uitkomen van de Mercedes arena kreeg ik met overstuur te kampen, en dat heeft me twee tienden gekost”, aldus een zichtbaar teleurgestelde Jos Menten. Die twee tienden van een seconde bepalen het verschil tussen een ticket voor Q3 en de tiende startplaats. “Voor de pole hadden we niet kunnen strijden. De aangepaste Balance of Performance maakt het ons moeilijk om de strijd met de Aston Martins aan te gaan, maar we zouden alvast een betere uitgangspositie hebben gehad zonder dat foutje. Uiteindelijk mochten we toch postvatten op de achtste plaats omdat twee concurrenten de witte lijnen niet respecteerden, waarmee we wel een plaats in Q1 door de neus geboord zien.”

De achtste startplaats is nog steeds geen slechte startpositie, maar wel eentje in het midden van het strijdgewoel. De eerste rechtse op de Nurburgring draagt op dat vlak een kwalijke reputatie. Bij de start van de Qualifying Race komt het meteen tot aan aanrijding tussen enkele wagens uit de top-vijf. Jos Menten probeert de gestrande Nissan te ontwijken maar wordt stevig aangetikt door zijn achtervolgers. De schade aan de Corvette is aanzienlijk. Menten kan de tiende plaats vasthouden, maar krijgt vervolgens opnieuw een tik mee. “De schade was zodanig groot dat ik ben binnen moeten komen voor een pitstop. Het bodywork vloog alle kanten op en het team heeft de wagen in de mate van het mogelijke opgelapt. Met vier ronden achterstand ben ik opnieuw vertrokken om de startpositie voor de WK-race te verbeteren”, zucht Menten. Ook een regenbui laat in de wedstrijd biedt geen soelaas. Door een aantal uitvallers kunnen Menten en Maassen nog opklimmen naar de achttiende plaats.

In de warm-up probeert het Mad Croc team nog wat aan de afstelling te sleutelen, maar de balans van de Corvette C6.R is nooit perfect te noemen. Toch laat het Limburgs duo de hoofden niet hangen. “We hebben al vaker inhaalraces gezien, waarom zou dat vandaag niet mogelijk zijn? Mits een goede start hebben we nog altijd uitzicht op een puntenklassering”, aldus Menten net voor de start. Het is zijn streekgenoot Xavier Maassen die de start mag nemen van de Championship Race. Opnieuw is het een carembollage in de eerste rechtse, maar ditmaal lijkt dat in het voordeel van Menten en Maassen uit de draaien. Maassen wint zes plaatsen en komt postvatten op de twaalfde plek… om na enkele ronden door een andere deelnemer van de pitste gekegeld te worden. “Ik begrijp het rijgedrag van sommige collega’s echt niet, het is geen merkencup over tien ronden, dit is een WK voor GT-wagens. We moeten strijden voor iedere plek, maar tussen strijden voor een plek en als een dwaas iedereen van de baan kegelen is een groot verschil. De wedstrijdleiding moet dringend de puntjes op de ‘i’ zetten en straffen uitdelen indien rijders dergelijke dingen doen. Dit is niet leuk meer. We zijn snel en de wagen is goed, maar tweemaal in eenzelfde weekend van de baan gekegeld worden is niet aanvaardbaar”, klaagt Xavier Maassen over het rijgedrag van zijn concurrenten.

“Ik kan niet anders dan Xavier hierin volgen. De Balance of Performance zorgt ervoor dat de prestaties van de wagens uitgevlakt worden. Tel daarbij dat je binnen een format van wedstrijden van 1 uur gedwongen wordt om snel actie te ondernemen. Je kan niet rustig blijven wachten tot je concurrent een foutje maakt. Rekening houdend met deze twee factoren ben je bijna noodgedwongen om in de eerste ronde risico’s te gaan nemen en dat leidt onherroepelijk tot een veelvoud aan incidenten”, geeft Jos Menten tekst en uitleg. “Het kampioenschap heeft de status van WK meegekregen en dat leidt automatisch tot grotere belangen, waardoor het voor sommige rijders wat moeilijker is om het hoofd koel te houden.”
 
« Terug 30-08-2010
Agenda
13/04/2013 - DTM 4 Stunden rennen
    preview | review
27/04/2013 - ACAS H&R-Cup
    preview | review
19/05/2013 - 24 Hours Nurburgring
    preview | review
22/06/2013 - Simfy Trophy
20/07/2013 - Reinoldus-rennen
27/07/2013 - 24 Hours of Spa
    preview
24/08/2013 - Ruhr-Pokal
14/09/2013 - DMV Grenzlandrennen
28/09/2013 - Barbarossapreis
12/10/2013 - 250-Meilen-Rennen
26/10/2013 - Münsterlandpokal
Design & development: i-Minded © 2001 - 2024 Jos Menten Racing