Terug naar de homepage


   
Hot News


Teleurstellend resultaat voor Jos Menten in 24 uur van Spa
Het begon zo mooi voor Jos Menten in Spa-Francorchamps. De coureur uit Haelen startte samen met Xavier Maassen van op de pole voor de kwalificatierace in het kader van het nieuwbakken FIA GT1 World Championship. Menten domineerde met teamgenoot Maassen de kwalificatierace en het Limburgse duo liet geen spaander heel van de concurrentie. Ook in de Championship Race had het er alle schijn naar dat het duo opnieuw onbedreigd op de zege afstevende… tot de pechduivel roet in het eten gooide.

“Bij de start waren de Lambo’s plots wel heel snel. Xavier was meteen op achtervolgen aangewezen, maar na zes ronden hadden we de leiding opnieuw in handen. Op dat moment begon ik mij klaar te maken voor mijn stint, toen Xavier in de achtste ronde over de boordradio de melding doorgaf dat de rechterachterband het begeven had. Doodjammer natuurlijk, want als je het wedstrijdverloop bekijkt hadden we hier gemakkelijk gewonnen. De schade aan de Corvette C6.R was te groot om de wedstrijd verder te zetten. Het had geen zin meer. Toch kijk ik met opgeheven hoofd terug op onze prestatie. We hebben de wereld laten zien wat we waard zijn, en daar zijn we terecht trots op”, analyseert Menten de Championship Race.

Terwijl Jos Menten de gebeurtenissen in de WK-wedstrijd laat bezinken, moet hij zich reeds klaar maken voor de start van de 24 Hours of Spa. De teamleiding bij ProSpeed Competition vertrouwt Menten de Porsche 911 GT3 R toe bij de start, maar die verloopt niet meteen vlekkeloos. De wit-blauwe Porsche met startnummer 60 verliest terrein en Menten wordt vroeger dan gepland binnengeroepen voor een pitstop. “De balans was verre van optimaal. Ronde na ronde verslechterde de situatie. Ik heb alles gegeven, maar het was onmogelijk om mee te draaien met de koplopers”, zucht de 29-jarige Nederlander na zijn eerste stint.

Wisselende weersomstandigheden maken het er niet gemakkelijker op voor ProSpeed Competition. Ondanks het feit dat de GT3-bolide beschikt over ABS, blijft het een bijzonder moeilijke opgave om de strijd met de GT2-wagens aan te gaan. Wanneer de wedstrijd zich begint te stabiliseren, kan het kwartet Menten-Slingerland-Soulet-Schroyen beginnen aan een opmars. Die opmars wordt tijdens de nachtelijke uren bruusk gestuit. Een van Mentens teamgenoten wordt van de baan getikt door een Lamborghini, waarna veel kostbare tijd verloren ging aan herstellingswerkzaamheden. Verder kostte een contact met een andere wagen van het ProSpeed team, rond het middaguur, Menten en co tien ronden.

“Net op het moment dat een aantal wagens voor ons te kampen krijgen met mechanische moeilijkheden, kregen wij een tik mee van een andere wagen van het team”, aldus een ontevreden Menten. “Een wedstrijd over 24 uur win je niet in één bocht. Gezien de problemen bij de wagens voor ons, was een podium in GT3 nog steeds een realistische doelstelling, ondanks ons tijdsverlies tijdens de nacht. De hoop op een podiumplek mochten we rond het middaguur opbergen. We hebben de laatste uren gestreden voor wat we waard waren, maar meer dan een zevende plek in de klasse zat er niet meer in.”

De Porsche 911 GT3 R #60 van ProSpeed Competition wordt zondagnamiddag om 16u00 afgevlagd als vijftiende algemeen en zevende in GT3. Voor ProSpeed Competition was de 24 uur van Spa overigens geen groot succes, met twee opgaves, een zevende plaats algemeen en een vijftiende plaats algemeen. “Het team heeft werkelijk niets aan het toeval overgelaten, maar je hebt geen controle over het verloop van de wedstrijd. Vorig jaar stond het geluk aan mijn zijde, in een van de mooiste edities van deze wedstrijd. Op zaterdag en zondag was het de pechduivel die mijn kant had gekozen. Jammer, maar helaas”, sluit Menten af.
 
« Terug 01-08-2010
Agenda
13/04/2013 - DTM 4 Stunden rennen
    preview | review
27/04/2013 - ACAS H&R-Cup
    preview | review
19/05/2013 - 24 Hours Nurburgring
    preview | review
22/06/2013 - Simfy Trophy
20/07/2013 - Reinoldus-rennen
27/07/2013 - 24 Hours of Spa
    preview
24/08/2013 - Ruhr-Pokal
14/09/2013 - DMV Grenzlandrennen
28/09/2013 - Barbarossapreis
12/10/2013 - 250-Meilen-Rennen
26/10/2013 - Münsterlandpokal
Design & development: i-Minded © 2001 - 2017 Jos Menten Racing