Terug naar de homepage


   
Hot News


WK G1T: Sensationele derde plek voor super-subs Menten en Kechele
Pas woensdag werd beslist dat Jos Menten opnieuw achter het stuur zou kruipen van de Lamborghini Murciélago SV-670 van Reiter Engineering. Teameigenaar Hans Reiter trommelde Menten op om de Braziliaanse ex-F1-rijder Ricardo Zonta te vervangen. De coureur uit Haelen werkte in 2007 het volledige FIA GT kampioenschap af met de Murciélago R-GT, de voorganger van de SV-670. Teamgenoot bij Reiter Engineering was het jonge Duitse talent Frank Kechele. Menten en Kechele kroonden zich in Silverstone tot super-subs. Het Reiter-duo verraste vriend en vijand in elke sessie en stuurden de Lamborghini in de WK-wedstrijd naar een sensationele derde plek. Daarmee is Menten overigens de best geklasseerde rijder uit de Lage Landen!

In de eerste vrije training noteerde Jos Menten een uitstekende zesde tijd op de tabellen. De toon was dus meteen gezet, en de concurrentie was bij deze gewaarschuwd dat er wel degelijk rekening gehouden moest worden met de Lamborghini met startnummer 25. Ondanks het feit dat de Balance of Performance nog niet helemaal op punt staat, en de Aston Martin DBR9 duidelijk te snel waren, haalde men bij Reiter Engineering het onderste uit de kan. In de pre-kwalificatie werd met oude banden gereden om Menten en Kechele een betere uitgangspositie te geven tijdens de échte kwalificaties op zaterdag.

“De FIA schrijft voor dat we maar vier bandensets per meeting mogen gebruiken. Dat zijn 4 banden voor een vrije training, een pre-kwalificatie, een kwalificatiesessie die over een drieluik verreden wordt, een kwalificatierace van één uur, en de WK-wedstrijd van één uur. Daarom hebben we de logische keuze gemaakt om zo min mogelijk kilometers af te werken en onze banden te sparen. De zesde tijd uit de vrije training weerspiegelt ons potentieel, maar tegen de Aston Martin DBR9 kunnen we onmogelijk optornen”, vertelt Menten na de trainingen. In de pre-kwalificatie zien we de Lambo #25 amper de baan. De banden worden gespaard voor de kwalficaties.

De FIA GT1 WK kwalificatie werkt ongeveer zoals het F1-systeem. “Omdat ik als eerste rijder genomineerd was, startte ik in Q1. Het was hard zwoegen, we hebben zelfs twee setjes banden moeten gebruiken om ons te kwalificeren voor Q2. In Q2 heeft Frank een huzarenstukje verricht door de wagen naar de derde plaats te hijsen. In Q3 was het beste van de banden af, maar kwam ik als beste Lambo-rijder bovendrijven. We zijn best tevreden met onze zevende startplaats voor de kwalificatierace”, zegt Menten.

In de kwalificatierace op zaterdag kunnen Menten en Kechele nog een plaatsje winnen. Daardoor mag Menten op zondag om 15u15 lokale tijd, onder een dreigend wolkendek, de start nemen van op de derde rij. Menten maakt een kanonstart en weet meteen een Aston Martin en Nissan te verschalken. Maar naarmate de wedstrijd vordert werd duidelijk dat de Balance of Performance deze wagens in het voordeel stelt. “Maar dankzij een uitgekiende strategie hebben we het strijdgewoel kunnen vermijden. Bij het openen van het pitwindow doken veel mensen de pitlane in, wij hebben slim gewacht. Terwijl de anderen elkaar het leven zuur maakten, kon ik constante tijden klokken en de wagen in vierde positie doorgeven aan Frank. Frank kon daar nog een derde plaats van maken door een Maserati te passeren. Jammer genoeg moesten we op het einde van de wedstrijd opnieuw de duimen leggen voor een snellere Nissan”, aldus Menten.

Bij het vallen van de vlag komt de Lambo #25 als vierde over de streep, maar “bij Nissan hebben ze een inbreuk gepleegd op het pitstopreglement en de Aston Martin die tweede finishte heeft een drive through straf genegeerd. Normaal moet je drie ronden na de melding binnenkomen, maar dat duurde veel langer. Daarmee krijg je een oneerlijk voordeel”, vertelt Menten. De FIA beslist vervolgens om de Nissan niet te bestraffen en de Aston Martin een tijdstraf van 15 seconden te geven. Daarmee blijft deze in de eindstand nipt voor Menten-Kechele… maar de coureur uit Haelen promoveert tóch naar het podium! De winnende Aston Martin werd uit de uitslag geschrapt nadat de Britse bolide niet conform de technische reglementen bleek te zijn. “Eigenlijk was onze vierde plaats al een sensatie op zich. Wanneer je het hele weekend analyseert, zie je dat de Nissan en Aston Martin ongenaakbaar waren. Wij hebben ons gekroond tot best of the rest – en dat met een minimum aan ervaring in de benen met het nieuwe GT1-materiaal. Een prestatie waar we terecht trots op zijn, zeker omdat we nog beloond worden met een podiumplaats!”, glimlacht Menten, die hiermee 15 WK-punten scoort. De coureur uit Haelen is met zijn derde plaats vandaag overigens de beste rijder uit de Lage Landen.
 
« Terug 02-05-2010
Agenda
13/04/2013 - DTM 4 Stunden rennen
    preview | review
27/04/2013 - ACAS H&R-Cup
    preview | review
19/05/2013 - 24 Hours Nurburgring
    preview | review
22/06/2013 - Simfy Trophy
20/07/2013 - Reinoldus-rennen
27/07/2013 - 24 Hours of Spa
    preview
24/08/2013 - Ruhr-Pokal
14/09/2013 - DMV Grenzlandrennen
28/09/2013 - Barbarossapreis
12/10/2013 - 250-Meilen-Rennen
26/10/2013 - Münsterlandpokal
Design & development: i-Minded © 2001 - 2017 Jos Menten Racing