Terug naar de homepage


   
Seizoen 2005 > Nieuws


Verpletterende zege voor Bouvy, Menten en Loix na magistrale inhaalrace in 12 Uren van Spa BCTS
From zero to hero……Om 14.00 uur zaterdagmiddag hadden Bouvy, Menten en Loix niet verwacht dat de Porsche GT3 met David Loix achter het stuur zegevierend 12 uur later over de finish zou rijden. Toch eindigden de 12 Uren van Spa BCTS in een dominante overwinning op het overbevolkte circuit van Francorchamps. Als de opwarmronde wordt gereden duikt de Porsche van de équipe Bouvy, Menten en Loix meteen de pitlane in. Op de startgrid wordt geconstateerd dat de auto brandstof lekt. In de pits wordt geconstateerd dat er brandstof lekt via een vulopening achter de accu. De crew van PSI Motorsport verhelpt het euvel en de Porsche kan met 2 rondes achterstand de baan op. Maar er zijn nog bijna 12 uren te gaan!
Het trio begint aan een ongelofelijke inhaalrace vanaf de 79(!) plaats. Na één uur racen heeft Fred Bouvy al weer de 26e plaats in handen, na twee uur is de 8e plaats in handen. In het 5e uur stoot de Red Bull naar de top 3, een podiumplaats is in het verschiet. Tijdens het 8e uur pakt de Porsche van PSI Motorsport de leiding. “Ik heb zaterdagavond tijdens mijn stint een lekke band gehad, dat was na de problemen bij de start eigenkijk alles. Het ging erg hard, ik reed rondetijden van 2.35 terwijl de andere teams in de buurt van de 2.40 bleven. Dat schiet lekker op. Zowel Bouvy als Loix hebben hele sterke stints gereden. Als je ziet hoe we begonnen zijn is dit een verdiende overwinning”, vertelde Jos Menten na het finishpodium. De coureur uit Haelen pakt zijn helm en overall al weer in voor de 4e manche Belcar volgende week op het circuit van Brands Hatch(GB). Bouvy en Loix hebben door hun overwinning nu de 3e plaats in het BTCS kampioenschap in handen.

In de twee kwalificaties bereikte de Porsche van Bouvy, Loix en Menten vrijdag een 8e plaats algemeen en een 2e plaats in de klasse GT2 in het 80 auto’s(!) tellende deelnemersveld.
“We hadden verwacht sneller te zijn op de baan. Het is met zoveel auto’s op de baan vanwege de gecombineerde race BCTS, waar voor de eerste 6 uur de auto’s van het Italiaanse ECTS aan zijn toegevoegd, moeilijk om een vrij rondje te krijgen. Vlak voor het einde van de tweede sessie is Fred Bouvy nog eens uitgereden om een snelle tijd te zetten. Vanwege motorproblemen wordt vanavond waarschijnlijk nog een andere motor gemonteerd”.

Met de 12 uren van Spa was het een drukte van belang op Spa-Francorchamps. Niet minder dan 75 auto’s gingen van start in de BCTS, de Belgian Touring Car Series. Een kampioenschap dat wordt georganiseerd door de PRC Group van Christian Lahaye uit Luik. Een raceformule in België die het levenslicht heeft gezien naast de Belcar en steeds succesvoller wordt. Er zijn ASAF divisies en twee KACB Sport divisies toegelaten. De ASAF divisies zijn precies dezelfde als vorig jaar: 0 tot 1400 cc, 1400 tot 1600 cc, 1600 tot 2000 cc, 2000 tot 3500 cc, meer dan 3500 cc en Klasse F. Er zijn twee KACB Sport divisies. Categorie 1 groepeert de Silhouettes, Supertoerisme en Super 2000. Categorie 2 omvat de Superproductie benzine en diesel en de Groep N (ex-Procar reglementen met de eventuele FIA aanpassingen). Het mag duidelijk zijn dat er een groot pallet aan verschillende racewagens op de baan stond.

Uitslag 12 Uren van Spa BCTS:
1. Bouvy-Menten-Loix, Porsche 996, 253 rondes
2. Delcour-Nef-Deman, Porsche 997, 248 rondes
3. Hemroulle-Verbergt-Dubois, Audi A4 Silhouette, 246 rondes
4. Chaillet-Haouza, Porsche 996, op 46.785 sec.
5. Thiry-Radermecker-Bouche, Jaguar X-Type Silhouette, op 49.757 sec.
 
« Terug 19-06-2005
Agenda
13/04/2013 - DTM 4 Stunden rennen
    preview | review
27/04/2013 - ACAS H&R-Cup
    preview | review
19/05/2013 - 24 Hours Nurburgring
    preview | review
22/06/2013 - Simfy Trophy
20/07/2013 - Reinoldus-rennen
27/07/2013 - 24 Hours of Spa
    preview
24/08/2013 - Ruhr-Pokal
14/09/2013 - DMV Grenzlandrennen
28/09/2013 - Barbarossapreis
12/10/2013 - 250-Meilen-Rennen
26/10/2013 - Münsterlandpokal
Design & development: i-Minded © 2001 - 2021 Jos Menten Racing