Terug naar de homepage


   
Seizoen 2004
19 juli 2004 - Jos Menten met verrassend sterke équipe aan de start in 24 Uren van Francorchamps

Menten en Euser werden op Zolder slachtoffer van hun eigen overwinningen. Een betere score dan twee 5e plaatsen zat er niet in. Vanwege de voorafgaande successen in de Dutch Supercar Challenge wordt bij de verplichte pitstop extra wachttijd in rekening gebracht. Door alle overwinningen nadert de tijd van de pitstop, inclusief in -en uitrijden van de pits, de 3 minuten. Zodoende worden andere teams in de gelegenheid gesteld om te winnen stelt de organisatie. Door de komst van gastrijders wordt deze regel tenietgedaan, deze hebben geen tijdpenalty. Het werkt competitievervalsend aangezien er geen limiet is gesteld aan de strafseconden. In ieder geval staan Menten en Euser nog steeds aan de leiding in het kampioenschap.

De eerste manche van de Dutch Supercar Challenge werd een frustrerende race voor Jos Menten. Bij de start komt de Limburger goed weg en pakt meteen 6 seconden voorsprong in de eerste ronde. Echter een 5e plaats en een 2e plaats in de GT klasse vielen hen aan de finish slechts ten deel. Allereerst werden Menten en Euser gehinderd door een megalange pitstop. “Bij het inrijden van de pits heb ik een foutje gemaakt waardoor de tijd ging tellen bij de vlag van de DSC, ik dacht dat de tijd liep vanaf het 60 kilometerbord in de pitstraat. Daardoor kregen we een stop-and-go penalty. Gelukkig verdween de naaste concurrentie snel uit de strijd waardoor de schade voor het kampioenschapklassement beperkt bleef”. René Snel verliet het strijdperk, evenals Luca Moro die van de baan spinde. Pieter Dubois slipte met de Dodge Viper in de Jacky Ickx bocht en kreeg ook nog een tik van een passerende deelnemer tegen de neus van de dikke Amerikaan. Meindert van Buuren won met de Passat V8 Star.

Meindert van Buuren bleef met panne bij de start van de tweede manche staan. Iedereen wist in de chaos de Passat V8 Star te ontwijken, alleen Luca Moro knalde tegen de pitsmuur. De safetycar moest de baan op. Na een paar ronden werd het veld weer losgelaten waarna Cor Euser de leiding had. Op een derde plaats reed na acht ronden de van een 19de startrij vertrokken René Wijnen met de Dodge Viper. Na alle pitstops had Pieter Dubois de leiding overgenomen met René Snel op zijn hielen. Jos Menten ging als 6e weer de baan op omdat hij bijna 3 minuten in de pits moet bivakkeren. René Snel bleef aandringen maar het was Pieter Dubois die met zijn dikke Viper als eerste na 45 minuten de finish passeerde op slechts 1,7 seconden gevolgd door Snel. Als Coomes in de laatste ronde in de Chicane hard van de baan gaat passeert Jos Menten als vijfde de finish. “Hier zat niet meer in, die pitstops worden belachelijk, waar zijn we nou mee bezig. Nu gaan de gastrijders met de winst aan de haal omdat ze geen strafseconden hebben”, vertelt een geïrriteerde Menten aan de finish.

Zaterdag was de kwalificatietraining onder een stralend zonnetje er weer een uit het boekje. Cor Euser liet het stuur aan Jos Menten. De 23-jarige coureur werd twee keer opgehouden door verkeer, anders had er een nog snellere rondetijd in gezeten. Nu was 1:39.1 voldoende om met de Marcos de pole-position op te eisen. Tijdens de vrije training op vrijdagmiddag was de verwarring groot toen Jos Menten, ondanks eerdere berichten dat niet aan de vrije training werd deelgenomen, achter het stuur moest. “Ik stond ergens in de paddock toen ik werd gebeld om toch te rijden. Er was iets aan de voorremmen gewijzigd wat we nog even wilden testen. Dus dat was snel even achter de pits omkleden en hup achter het stuur”.

  Uitslag 1e manche DSC zaterdag 17-7-2004:

1.Meindert van Buuren, Passat V8 Star(1e GT)
2.Graham Coomes, Honda Accord ST(1 in Supersport)
3.Richard van den Bos, BMW V8(2 in Supersport)
4.Frans van Os, BMW STW 320i(3 in Supersport)
5.Jos Menten-Cor Euser, Marcos Mantis(2e GT)

  Uitslag 2e manche DSC zondag 18-7-2004:

1.Pieter Dubois-René Wijnen, Dodge Viper(1e GT)
2.René Snel, Porsche GT3 RS(2e GT)
3.Hans de Groot, Marcos Mantis(1e Supersport)
4.Lex van der Meijden, Marcos Mantis(3e GT)
5.Jos Menten-Cor Euser, Marcos Mantis(2e GT)


Terug
Agenda
13/04/2013 - DTM 4 Stunden rennen
    preview | review
27/04/2013 - ACAS H&R-Cup
    preview | review
19/05/2013 - 24 Hours Nurburgring
    preview | review
22/06/2013 - Simfy Trophy
20/07/2013 - Reinoldus-rennen
27/07/2013 - 24 Hours of Spa
    preview
24/08/2013 - Ruhr-Pokal
14/09/2013 - DMV Grenzlandrennen
28/09/2013 - Barbarossapreis
12/10/2013 - 250-Meilen-Rennen
26/10/2013 - Münsterlandpokal
Design & development: i-Minded © 2001 - 2017 Jos Menten Racing